Budynek pierwszego dworca wybudowano wraz z uruchomieniem linii kolejowych łączących Kędzierzyn z Raciborzem (Kolej Wilhelma) i Opole z Mysłowicami (Kolej Górnośląska) w 1846 r. Był to dwu i pół kondygnacyjny budynek o pochyłym dachu i podstawie kwadratu. Od strony frontowej znajdowały się dwa wejścia do budynku. Wewnątrz oprócz pomieszczeń urzędników kolejowych znajdowała się też restauracja klasy I oraz II. Zadaszone perony znajdowały się po bocznych stronach budynku dworcowego i były oznaczone: - peron północny dla kierunku jazdy pociągów z Mysłowic do Wrocławia i peron południowy odpowiednio dla kierunku do Raciborza. Przed dworcem znajdował się plac, pod który zajeżdżały dorożki przywożące pasażerów. Początkowo musiały one przejeżdżać przez tory dzisiejszą Aleją Jana Pawła II i ul. Kozielską, co wobec rozwijającego się ruchu na trasach kolejowych powodowało groźbę wypadków. W tym celu zbudowano w 1912 r. wiadukt, na który można się było dostać obecną ulicą Karola Miarki.Z wiaduktu zjeżdżało się potem do dworca, który oddalony był od niego o około 250 metrów. Dworzec wyburzono około 1920 roku. (moose za

)