MENU
ZNACZNIKI
Fragment planu Messtischblatt (www.igrek.amzp.pl) przedstawiający Kędzierzyn (Kandrzin), w tym stację kolejową. Generalnie plan przedstawia stan przed budową wiaduktu kolejowego w ciągu ulic Kozielskiej (Pogorzelec) i al. Jana Pawła II (Śródmieście). Kolorem czerwonym oznaczyłem dawne przejście przez tory, z którego między torami dochodziło się do starego dworca kolejowego. W roku 1915 właśnie w tym miejscu oddano do użytku wiadukt, o którym wspomniałem wcześniej. Ale po drodze, między funkcjonowaniem przejścia przez tory a nowym wiaduktem z drogą pod torami, istniał przez kilkanaście lat inny wiadukt (nad torami), przesunięty o ok. 250 m w kierunku południowym od budynku starego dworca. Do wiaduktu prowadziły nasypem drogi dojazdowe - od strony Pogorzelca (kolor zielony) częściowo śladem obecnych ulic Mikołaja Reja i Towarowej, a od strony Śródmieścia (kolor niebieski) częściowo śladem obecnej ul. Mikołaja Reja. Wiadukt prawdopodobnie miał dwa przęsła (kolor pomarańczowy), gdyż od jego strony, na obniżającym się nasypie, biegła droga w kierunku placu przed starym dworcem (kolor liliowy). Po lewej stronie planu wkleiłem zdjęcia z portalu - kolor ich ramek odpowiada miejscom "opisanym" kolorami na planie.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2020-11-10 09:37:01 - Odsłon: 1456
Lata 1910-1915


Początkowo dojście do dworca kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu, od strony obecnej al. Jana Pawła II i ul.Kozielskiej, prowadziło przez tory (w miejscu obecnego wiaduktu; torowisko było ok. 2 metry niżej niż obecnie), a następnie drogą między torami w kierunku placu przed dworcem. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w latach 1880-1890, w odległości ok. 250 m od dworca w kierunku południowym, wybudowano nad torami wiadukt drogowy o konstrukcji stalowej. Z wiaduktu prowadził zjazd na plac przed dworcem. Stopień nachylenia dróg wiodących do wiaduktu z obu jego strony (od Kędzierzyna i od Pogorzelca) był dosyć znaczny i stwarzał utrudnienie dla zaprzęgów konnych. Przewoźnicy musieli uwzględniać wielkość przewożonych ładunków. Po oddaniu do użytku nowego wiaduktu pod torami (co nastąpiło w 1915 roku), stary wiadukt nie był już użytkowany i po roku 1920 został rozebrany.
/Petroniusz/

  • /foto/329/329405m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/9789/9789056m.jpg
    1910
  • /foto/9777/9777738m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/9010/9010501m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/9751/9751751m.jpg
    1916
  • /foto/5032/5032790m.jpg
    1917

Petroniusz°

Poprzednie: Staw (dawny) Strona Główna Następne: Wiadukt drogowy stary (stacja Kędzierzyn-Koźle / ul. Towarowa-Miarki)


moose | 2020-11-10 11:46:20
Brawo - wspieram Cię całą klawiaturą z tym Kędzierzynem.
Petroniusz | 2020-11-10 14:14:47
Dzięki, Rafał. Na chwilę zostawię Kędzierzyn i przeskoczę do Lubawki, gdzie zaczęła się historia kozielskiej fabryki celulozy i papieru - .